Verslag: wandeltochten vanuit Bad Honnef

5 dagen wandelen vanuit  Bad Honnef “Das Siebengebirge “

Voor de 4de maal trek ik in het najaar mee om enkele dagen te wandelen in Duitsland.

Na de Hunsruckweg en de Burgruïneweg langs de Rijn zijn we deze herfst terug aan de Rijn nl in het Siebengebirge gebied. Een streek dat  ongeveer 10km ten zuiden van Bonn ligt en aan de andere kant van de Rijn. Mooie bossen met valleien (bachs), rotsen, holle wegen, toppen met uitzichten, wijngaarden, …

We kiezen dit jaar om rondwandelingen te maken, gemakkelijk voor verplaatsingen, keuze over.

Het gebied wordt gekenmerkt door toppen zoals de naam reeds doet vermoeden. De Petersberg, Hirschberg, Falkenberg, Oelberg, Geisberg, Weilberg, Leyberg , Löwenberg, …zijn de voornaamsten.

Op zaterdag doen we na de picknick een eerste rondwandeling vanuit Oberdollendorf  en maken meteen kennis met enkele stevige klims naar oa. de Petersberg . Deze berg ademt historie uit. In de 2de wereldoorlog was dit een ziekenhuis en nu fungeert het als een luxe hotel onder meer zeer intrek om hoogwaardigheidsbekleders uit de ganse wereld onder te brengen bij staatsbezoeken (Bonn zeer dichtbij) ook Queen Elisabeth was er ooit. Er staat een mooie kapel, daterend uit 1763 met mooie plafond fresco’s. De moeite voor de klim.

De zondag brengt ons naar Bad Honnef. We komen op de middag aan de Löwenbergruine: wat een uitzicht  over Rijn enerzijds  en anderzijds bossen. De zon breekt door om tijdens onze tochten niet meer te verdwijnen. De terug tocht brengt ons via andere toppen naar het Tretschbachtal, die doet ons onmiddellijk denken aan de Ninglispo in ons eigen landje.

Onze volgende dagtocht brengt ons naar het Kasbachtal met een smalspoor van enkele kilometers. Iets zuidelijker gelegen gaan we in Unkel  van start met een “trappen klim “die ons onmiddellijk weg brengt van de Rijn. Op en neer, holle wegen, dorpen, vergezichten meer moet dat niet zijn. Op de terugweg spoeden we ons naar brouwerij Steffens, waarvoor we heel wat pijltjes zagen: “Montag Ruhetag”! Geen andere horeca in het dorpje en we besluiten dan maar naar het notel terug te keren. Op de terug weg zien we aan de overkant van de Rijn Remagen en de overblijfselen van een brug liggen. Dit is waar de geallieerden in op 7 maart 1945 nog net de Rijn konden oversteken om Hitler te verslaan. Er is nu een bezoekerscentrum in ondergebracht.

Op dinsdag gaan we van start aan ons hotel naar de beroemde Drackenfells ruïne op 321m hoogte. We zien deze vanuit het dorp: stevig klimmen. We nemen de oostelijke zijde om verder te wandelen en komen na enkele bezienswaardigheden oa aan de Rosenau ruïne, daterend uit de 13de eeuw. Na terug stijgen en dalen komen we in Königswinter terecht, vlak aan de Rijn op een mooi terras voor koffie en taart, getrakteerd door onze jarigen. Bedankt en lekker! Na de rust mogen we terug klimmen want het Drackenfells slot staat nog op het programma. De klim naar 265m is lastig. Helaas te laat om nog slot en tuinen te bezoeken. Het zal voor een volgende keer zijn want de beelden laten iets heel moois vermoeden. We gaan verder stijgen tot we terug aan de Drackenfells ruïne komen, deze maal vanuit noordelijke richting. We zien de enorme verankeringen die gebeurd zijn om de ruïne te beschermen tegen verval. Het lijkt wel een abstract kunstwerk. We kiezen vanaf de ruïne  het pad van deze morgen en dalen terug af naar Schöndorf, naar ons hotel “Weinhaus Hoff”.

We besluiten een iets vlakkere wandeling te doen op woensdag. We hadden een folder ontdekt voor een 42km lange Kapellenweg met daarop 3 rondwandelingen van ongeveer 14km ieder. Het werd de blauwe variant, gekenmerkt door “Bergbau, Bäche en Handelswege” met hier en daar een stukje aangebreid.  Iets anders dan onze vorige tochten maar niet minder mooi!

Ik wil nog meegeven dat dit natuurpark een geliefkoosde uitvalsbasis was voor de natuurtochten van Beethoven; hij was tenslotte geboren en getogen in het nabije Bonn. Er is een bewegwijzerde wandeling  (groen vierkant met  een witte B in) die langs de mooiste punten in het zevengebergte gebied komt met info-tafels over de tochten van deze componist. We lazen dat hij er de inspiratie vond voor zijn “Pastorale”.
Wandelwegen van top naar top, berg naar berg, culinair goed en lekkere wijnen. Goed bereikbaar, goed bewegwijzerd met stenen- inzetten in rotsen op kruispunten met km aanduidingen.
Een ware ontdekking en een aanrader!

We hadden na 5 dagen stappen 135321 stappen op de teller, goed voor ongeveer 90km op en af.
De uitgebreide voorbereiding van Luc heeft 100% geloond!